طراحی کانال‌های انتقال هوا بخش مهمی از یک سیستم خنک‌کننده و گرمایش مرکزی است، ولی متأسفانه بسیاری از پیمانکاران برخی از گوشه‌های ساختمان را درنظر نمی‌گیرند و در طراحی و نصب سیستم‌های کانال‌کشی مهارت کافی ندارند. طراحی کانال‌های انتقال هوای نامناسب می‌تواند مشکلات زیادی از جمله نشت، ناکارآمدی انرژی، کاهش کیفیت هوای داخل ساختمان و هزینه‌های قبض‌های آب و برق و گاز بالاتر را به همراه داشته باشد.

سه مشکل اساسی که طراح و پیمانکار کانال‌سازی، در طراحی کانال‌های انتقال هوا با آن‌ها مواجه می‌شود:


1- اندازه و سایز اشتباع و کوچک کانال‌های انتقال هوا

اگر کانال‌های انتقال هوا به درستی انتخاب سایز نشوند، نرخ عبور جریان هوا و یا به عبارتی هوای کافی از کانال‌های انتقال داده نخواهد شد. که این می‌تواند به مرور زمان به مشکلات زیادی منجر شود و به ناکارآمدی انرژی کمک کند، که می‌تواند در طی کانال‌کشی‌های طولانی و در بلندمدت هزینه‌های زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

2- استفاده از انشعابات سه راهی و... بیش از حد

اگرچه  انشعابات سه‌راهی‌های هوا در یک سیستم کانال‌کشی برای تقسیم میزان صحیح هوا ضروری است، ولی در در صورت استفاده بیش از حد، می‌توانند در سیستم ناکارآمدی ایجاد کنند. در یک طراحی صحیح  کانال‌کشی فقط در مواقع لزوم، و فقط به دلیل سهولت یا راحتی نصب از انشعابات سه‌راهی‌های هوا در یک سیستم کانال‌کشی استفاده می‌شود.

3-استفاده از زانویی و تغییر جهت‌های بیش از حد

در زانویی‌های انتقال هوا، افت فشار بیشتری به‌دلیل تغییر ناگهانی جهت‌ها رخ می‌دهد.حدالمقدور از زانویی‌ها باید کمتر استفاده شود. و در صورت استفاده، از زانوهایی که دارای قوس‌های بلند و بزرگ هستند استفاده گردد.


علاوه بر این مسائل مربوط به طراحی‌، پیمانکاران بعضی‌اوقات در موقع ساخت و نصب کانال‌های هوا خطا می‌کنند، یا به سادگی از مواد باکیفیت بالا برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم استفاده نمی‌کنند.

برخی از نمونه‌ها شامل :

-استفاده از مواد بی‌کیفیت برای هوابندی

- ساخت زانویی‌های با طول قوس داخلی کوچک‌تر 

 -عدم بررسی و دقت در کانال‌های مسیر برگشت هوا جهت کاهش نشتی هوا.