undefined

فروش ويژه كانال هاي فلكسيبل در تمامي سايزها

ارسال مطمعن و سريع به سراسر ايران

تخفيف فوق العاده (تماس بگيريد 09100900610 مهندس شعباني )

ارسال رايگان تهران و كرج (بالاي 50 متر )

و ارسال رايگان به سراسر ايران ( براي سفارش هاي بالاي 200متر )


كانال فلكسيبل/كانال فلكسي بل يا كانال خرطومي
کانال فلکسیبل یکی از تجهیزات پرکاربرد برای انتقال هوا در صنعت تهویه مي باشد.

که با اسم ها و عناوین مختلف از قبیل لوله فلکسیبل ، لوله خرطومی و یا کانال فلکسی بل نیز شناخته می شود.
کانال های فلکسیبل به دلیل انعطاف پذیری بالا و سهولت در اجرا و نصبی که دارند مورد توجه تمامی مهندسین و کارفرماها قرار گرفته اند. کانال های فلکسی بل با توجه به کاربرد و نیاز پروژه در دو مدل عایق دار و بدون عایق دار تولید می شوند . که هر کدام از این مدل ها دارای مصارف گوناگون و زیادی در صنعت تهویه می باشند.

کاربرد کانال فلکسیبل/لوله هاي فلكسيبل
از کانال و لوله فلکسیبل برای انتقال هوای رفت و برگشت دستگاه های داکت اسپلیت ، فن کویل و یا انشعاب گیری دریچه ها از خط های اصلی رفت و برگشت کانال های هوا ساز استفاده می گردد.

این نوع کانال ها ( فلکسیبل ) در کل همان طور که در بالا اشاره شد به 2 نوع عایق دار و بدون عایق دسته بندی می شوند . که از کانال های فلکسی بل عایق دار برای قسمت هوای رفت ( هوای سرد و گرم ) جهت جلوگیری از انتقال حرارت هوای تولید شده توسط دستگاه های تهویه و از کانال های فلکسیبل بدون عایق به عنوان کانال های برگشت داکت اسپلیت فن کویل و یا اگزاست هوای محیط مورد استفاده قرار می گیرند . که با توجه به نیاز پروژه و انتخاب کارفرما می توان از کانال های فلکسیبل که در انواع مختلف تولید می گردند استفاده نمود.


انواع کانال های فلکسیبل هوا (كانال فلكس بل)
انواع کانال های فلکسیبل بدون عایق عبارت هستند از کانال های فلکسیبل(فلكسيبل) آلومینیومی ساده بدون روکش ،کانال های فلکسیبل کومبی یا کانال های کمبی ، کانال های فلکسیبل PVC ( پی وی سی ) و یا همان کانال فلکسیبل شفاف که هر کدام از محصولات فوق از سایز 4 اینچ تا 24 اینچ قابل تولید هستند .

کانال های فلکسیبل عایق دار عبارتند از کانال های فلکسیبل IFD ، کانال فلکسیبل پلی استر ، PL ،  Silver پلی اتلین , جنرال و فایبرگلاس که این مدل از کانال های فلکسیبل با توجه به میزان کیفیت عایق و کیفیت انتقال هوا و سایز که از 4 تا 24 قابل تولید هستند توسط کار فرمایان و مهندسان گرامی انتخاب می گردند.


اجرا كانال هاي فلكسيبل (فلكسي بل)
برای اجرا و استفاده از کانال های فلکسیبل در یک سیستم کانال کشی نیاز به تجهیزات زیر می باشد که می توان بسته به نیاز پروژه از یک یا بخشی از تجهیزات زیر استفاده کرد.

تجهیزات و متعلقات مورد نیاز برای اجرای یک سیستم کانال کشی با کانال فلکسیبل (لوله فلکسی) عبارتند از :
پلنیوم سردستگاه ، لوله فلکسیبل ( کمبی ، IFD ، پلی استر و ...) ، دمپر ، سه راه Y یا شلواره ، تبدیل های گرد به چهارگوش یا همان گلدانی های سر دریچه و یاباکس های پشت دریچه ، نوار چسپ آلومینیوم (جهت ها بندی اتصال بین کانال های فلکسیبل ) ، بست فلزی ، ساپورت سقفی و طوقه (رابط بین کانالی )

لوله و كانال فلکسیبل و انواع آن ها

كانال و لوله هاي فلكسيبل داراي تنوع زيادي مي باشد كه با توجه به كاربري و كيفيت مورد نظر مي توان انتخاب نمود . كه انواع كانال هاي فلكسيبل توليد شده در ايران عبارتند از :

  • كانال فلكسيبل آلومنيوم
  • كانال فلكسيبل كومبي كمبي
  • كانال فلكسيبل IFD
  • كانال فلكسيبل پلي استر
  • كانال فلكسيبل PL
  • كانال فلكسيبل SILVER
  • كانال فلكسيبل SOFT
  • كانال فلكسيبل پلي اتيلن
  • كانال فلكسيبل جنرال
  • كانال فلكسيبل فايبر گلاس
  • كانال فلكسيبل پي وي سي pvc

ليست قيمت كانال و لوله فلكسيبل

ليست قيمت زير بدون درصد تخفيف مي باشد. جهت دريافت تخفيف ويژه تماس بگيريد 09100900610



پلنيوم سر دستگاه

براي انتقال هوا و انشعاب گيري به صورت سيستم كانال كشي فلكسيبل از دستگاه هايي مانند داكت اسپيليت و فن كويل نياز هست كه از يك تجهيزي به نام پلنيوم استفاده گردد . پلنيوم در واقع همان كلكتور هست كه بعد از ورود هوا ( از طريق دستگاه تهويه ) نسبت به نياز هر بخش و يا زون و با توجه به تعداد و قطر خروجي هايي كه ازش انشعاب گرفته مي شود  طراحي و ساخته مي شود .

در صورت ساخت پلنيوم ها از وزق هاي فلزي و گالوانيزه حتما بايد عايق شوند كه از كندانس و يا شبنم روي بدنه پلنيوم جلوگيري گردد .

قیمت پلنیوم سر دستگاه و توضیحات مربوط به كانال هاي فلكسيبل هوا

قيمت پلنيوم هاي سر دستگاه داكت اسپليت با توجه به ابعاد و تعداد خروجي آن مشخص مي شود. براي استعلام قيمت با شماره شركت تماس بفرماييد.    ( مهندس شعباني09100900610)

دمپرهای گرد مخصوص کانال یا لوله های فلکسیبل هوا
دمپرهای گرد عملکرد مشابه به شیرهای آب و گاز دارند. با این تفاوت که دمپرها از ورق های فلزی ساخته می شود و نیازهای به ریخته گری و قالب سازی ندارند. از دمپر های گرد برای قطع و وصل جریان هوای عبوری یا تغییر جریان هوا استفاده می شود. دمپرهای گرد از سایز های 10 سانت الی 80 سانتی قابل ساخت می باشند. مطابق تصویر زیر دمپرهای گرد از یک بدنه استوانه یی، یک تیغه به قطر بدنه استوانه با تلرانس منفی که ضخامت تیغه ها قاعدتاً باید بیشتر از ضخامت بدنه باشد ساخته می شوند. که برای به حرکت در آوردن تیغه از یک هرم و یا دسته ای به عنوان دسته دمپر استفاده می گردد که بدون دسته جهت باز و بسته باید نوشته شده باشد.

تبدیل یا گلدانی های سر دریچه یا باکس های پشت دریچه متعلق به كانال فلكسيبل هوا
وقتی کانال کشی و انشعاب گیری از دستگاه، داکت اسپلیت و فن کویل با خط اصلی کانال انجام شد برای انتقال هوا به داخل محیط مورد نظر نیاز هست که از یک تجهیزی به نان تبدیل گرد به چهارگوش و یا باکس پشت دریچه استفاده نمود. که درتمامی سایز های سفارشی قابل ساخت می باشد که یک عدد قاب چوبی هم به این باکس متصل می گردد که برای نصب دریچه بسیار کارآمد هست.


قیمت باکس های پشت دریچه كانال فلكسيبل هوا
براي استعلام قيمت با شماره شركت تماس بفرماييد.    ( مهندس شعباني09100900610)


كانال فلكسيبل و لوله خرطومي هوا چيست ؟

كانال فلکسیبل (لوله خرطومی) يا كانال فلكسي بل و لوله فلكسيبل بیشتر در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که به واسطه‌ی محدودیت فضا یا عدم ارتفاع یکسان امکان نصب کانال‌های چهارگوش وجود نداشته باشد. این کانال‌ها در انواع عایق حرارتی (عایق پشم شیشه)، برزنتی، ساده (آلومینیوم) و کمبی با روکش pvc تولید می‌شوند. این کانال‌ها جایگزین مناسبی برای کانال‌های قدیمی گالوانیزه و همچنین مناسب‌ترین انتخاب جهت استفاده در سیستم داکت اسپلیت می‌باشند.  این کانال‌ها دارای روکش آلومینیوم و به سبب آن مقاومت بالایی در برابر پارگی و ضربه دارا می‌باشند. همچنین به جهت جلوگیری از افت فشار دارای سطح صاف و صیقلی هستند.

استفاده از این کانال‌ها برای مسافت‌های طولانی به دلیل افت فشار نسبتا زیاد هوا توصیه نمی‌گردد، همچنین می‌بایست در نظر داشت که تغییر ناگهانی سطح مقطع کانال از چهارگوش به دایره افت فشار موضعی زیادی را به سیال در حال حرکت وارد می‌نماید.



موارد مورد استفاده از کانال‌های فلکسیبل :

–  کانال‌های فلکسیبل ساده و عايق دار در سیستم‌های تهویه مطبوع و داکت اسپلیت‌ها و فن كويل ها مورد استقاده قرار می‌گیرند.

–  کانال‌های فلکسیبل با پوشش پی وی سی در  مکان‌هایی استفاده می‌شوند که احتمال آسیب‌رساندن به کانال به واسطه‌ی فعالیت خاص وجود دارد و می‌بایست کانال همواره بررسی شود.

–  کانال‌های فلکسیبل برزنتی در سیستم‌های تخلیه هوا که نیاز به انتقال هوای گرم و گاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای کانال‌های فلکسیبل هوا :

–  مناسب‌ترین کانال جهت استفاده در داکت اسپلیت از نظر قيمت اجرا

- مناسب براي دستگاه هاي ماينر و استخراج رمز ارز جهت صدا خفه كن صداي حاصل از جريان هوا 

–  مناسب مناطق شرجی و رطوبتی

–  عدم نیاز به بست و آویز زیاد در نصب

–  صدا و لرزش کم در زمان بهره‌برداری

–  سرعت نصب بالا

–  کاهش هزینه‌های نصب

–  سبک و انعطاف‌پذیر

–  قابلیت نصب در زوایای مختلف

–  ضد حریق

–  مقاوم در برابر تغییرات ناگهانی دمای داخل کانال

معایب کانال‌های فلکسیبل ( كانال فلكسي بل )

-افت فشار بسیار زیاد نسبت به کانال‌های گرد و چهارگوش

-دارای محدودیت در طول اجرا


کانال فلکسیبل هوا برای چه استفاده میشود؟
کانال فلکسیبل، برای کانال کشی سیستم گرمایش و سرمایش که به توزیع یا تخلیه هوا متصل می شوند. این شامل دریچه و رجیسترهایی اند که در سقف یا دیوارهای یک ساختمان تجاری نصب می شود. کانال فلکسیبل برای اتصال و نصب دریچه های اسلات و یا خطی هوا به کانال های فلزی ساخته شده از ورق گالوانیزه مناسب اند.

آیا کانال کشی فلکسیبل خوب است؟
کانال کشی فلکسیبل نه تنها در برابر جریان هوا مقاوم است بلکه در برابر راه اندازی یا اتصال نادرست، بیشتر مستعد است. هر تعدادی از مشخصه ممکن است دچار مشکل شوند، از جمله اتصال ضعیف، طول بیش از حد که فاقد پشتیبانی است و بخش های مچاله شده. همچنین، خود جنس کانال فلکسیبل نسبت به ورق فلزی از دوام کمتری برخوردار است.


طول عمر کانال کشی فلکسیبل چقدر است؟
یک پژوهش در مقالات صنعتی،  وبلاگ ها و گفتگوها نشان میدهد که کانال کشی فلکسیبل 10 الی 25 سال طول عمر دارد. بیشتر تولید کنندگان کانال یا کانالهای فلکسیبل را تا 10 سال گارانتی میدهند.

نواقص و معایب کانال فلکسیبل چست ؟
یک نقص کانال کشی فلکسیبل این است که آن با طول عمرثابت شده فقط 15 سال موقتی در نظر گرفته می شود. نقطه ضعف دیگر آن انعطاف پذیری بیستری است که معمولاً باعث اتصال یا نصب نادرست می شود. اندازه گیری دقیق میزان هوای عبور یا همان جریان هوا ازآنجایی که کانالهای فلکسیبل دارای اصطکاک بیشتر از کانالهای فلزی است، دشوار است.


آیا کانال فلکسیبل جریان هوا را کاهش میدهد؟
اگر شما گاهی کانال های فلکسیبل تاب خورده یا خمیده را مشاهده کردید و تعجب کردید که آیا این یک مشکلی است؟ از آنجایی که کانال فلکسیبل که از نامش پیداست انعطاف پذیر است که این معمولا به سمت های خم می شود که ما آن را نمی خواهیم. این موجب جریان هوای ضعیف و سیستم های تهویه نامناسب می شود. و در اثر عبور جریان هوا اگر به درستی ساپورت گیری نشود مثل شلاق زدن حرکت می کند و حتی باعث ایجاد سر و صدا در سقف کاذب می شود.


آیا شما می توانید کانال فلکسیبل را در محل عبور تاَسیسات زیر ساختمان استفاده کنید ؟
کانال های فلکسیبل معمولاً درمحل عبورتاَسیسات زیر ساختمان استفاده می شوند. ولی در مقابل سوراخ، حیوانات و حوادث آسیب پذیراند. حیوانات دلیل مشخصی برای جویدن یا دندان گرفتن کانال ها ندارند ولی به هر حال بعضی وقت ها آنها این کار را انجام میدهند. نصب کانال فلکسیبل نسبت به کانال های فلزی ارزانتر است و (حد اقل در ابتدا) جلوگیری از نشتی آن آسانتر است.

آیا تمام کانال های فلکسیبل عایق بندی می شوند؟
کانال های فلکسیبلی که برای هوای رفت سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرند حتما باید برای جلوگیری از انتقال حرارت از نوع عایق دار باشند و حتی بر خلاف باور عموم ما پیشنهاد می کنیم که حتما کانال برگشت هم  از نوع عایق دار باشد. به این دلیل که باید بتوانیم برای بالا بردن راندمان دستگاه تهویه مطبوع از هوای برگشتی استفاده کنیم که حداقل انتقال حرارت را در مسیر کانال کشی بدهد.


چگونه بدانم به چه اندازه کانالی نیاز دارم؟
اطاقی که قرار است در آن کانال هوا را تامین کند، طول و عرض آن را اندازه گیری کنید. طول و عرض را ضرب بزنید تا فوت مربع اطاق را دریابید. به طور مثال، یک اطاق 10 در 10، 100 فوت مربع خواهد بود.

 
یک کانال فلکسیبل معمولی چند لایه دارد؟
این کانال برای کاربردهای مختلف تهویه، گردش و انتقال گرمایش/سرمایش طراحی شده است. دارای سه تا چهار لایه محافظ  است که آن را نسبت به طرح های تک لایه ای بادوام تر و در برابر نشتی هوا و انتقال حرارت مقاوم تر می کند.

کانال فلکسیبل چیست؟
کانال فلکسیبل سیستم های تهویه که همچنین به اسم فلکسی یاد میشود برای انتقال هوا از یک مکان مشخص که دستگاه تهویه مطبوع نصب شده است به اتاق های مورد نظر خانه یا محل کار شما یا برعکس از طریق دریچه و دیفیوزر، استفاده می شود. آنها معمولاً در مکان های مسکونی، رستوران ها، کارخانجات نساجی، کافی شاپ ها، فضاهای فرود گاهی، مراکز پزشکی، ... وغیره استفاده می شوند. عملکرد هر سیستم کانال کشی به طور گسترده ای تحت تأثیرکیفیت مواد، اندازه، مقدارr ، نحوه نصب آن است.


جنس کانال فلکسیبل
لاستیک، پی وی سی، فولاد ضد زنگ، سیلیکون، پلی اورتان و پارچه پلی استر آغشته به نئوپرن انواع مشهور مواد یا جنس کانال فلکسی هستند. لاستیک، پی وی سی، فولاد ضد زنگ و سیلیکون برای ساختمان های تجاری در آب و هوای طاقت فرسا بهترین هستند. این به دلیل مقاومت ذاتی در برابر گرما و سرما، بهره وری طولانی مدت را تضمین می کند. لاستیک و پلی اورتان بهترین مقاومت سایشی را ارائه می دهند. سیلیکون نمی تواند آسیب های داخلی را در هنگام مقاومت در برابر آب و هوای شدید تحمل کند. با این حال، سیلیکون و پی وی سی بالاترین کیفیت را برای محیط های جابجایی هوا ارائه می دهند.


مزایای کانال فلکسیبل  
قیمت از آنجایی که کانال‌های فلزی بیشتر از کانال فلکس دوام می‌آورند، ساخت، حمل و نقل و نصب آن هزینه بیشتری در بر دارد.
انعطاف پذیری. کانال‌های فلکسی همه کاره تر و انعطاف پذیرتر هستند. و آنها را می توانید در هر زاویه که بخواهید خم کنید.
نصب و راه اندازی. در مقایسه با کانال فلزی، کانال فلکس آسان‌تر و سریع‌تر نصب می‌شود.
پایداری.  کانال فلکسیبل می تواند تا 25 سال طول عمر داشته باشند و چون از مواد مقاوم تشکیل شده اند در مقابل دما  و آب و هوای مخرب ، مقاوم اند.
کیفیت ضد – جرقه. کانال کشی به صنایع شیمیایی کمک میکند تا گازات را از یک محل خارج کنند، زیرا دارای یک ورقه عایق در داخل آنها است که آنها را ضد جرقه می کند و به صنایع اجازه می دهد تا مواد سمی را با خیال راحت بدون هیچ گونه خطر نشت و خطر برای سلامتی افراد اطراف جابجا کنند.
جابجایی مواد.  این کانال ها نه تنها برای تهویه هوا یا جابجایی دودهای سمی، بلکه برای جابجایی مواد در صنایع نیز خوب هستند. در صنایع بزرگ که در آن مکان های تولید زیادی وجود دارد و باید به طور مداوم مواد از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل شود، هزینه کار و حمل و نقل افزایش می یابد اما استفاده از کانال های فلکسیبل برای این منظور بسیار سودمند و کم هزینه است. این کانال ها از قسمت داخلی سطح صافی دارند و از کیفیت مقاوم برخودار اند، بنابراین می تواند هر نوع ماده را به راحتی و بدون هیچ گونه تهدیدی برای آسیب به کانالحمل کرد. حتی صنایع غذایی از این کانال ها برای انتقال مواد تولیدی خود به مناطق مختلف تولید استفاده می کنند.

انواع کانال فلکسیبل ( کانال فلکسیبل روکش دار و بدون روکش )
کانالفلکسی روکش دار:  این نوع کانالفلکسی دارای روکش PVC است که آن را در مقابل رطوبت بالا مقاوم می سازد. PVC یکی از مواد های پرمصرف برای انتقال مایعات می باشد. این این کانالها را می توان به شکل مورد نیاز خم کرد و در مکان هایی نصب کرد که کانالها و کانکتورهای سفت و سخت در آن جا نمی شوند.
کانال فلکسی بدون روکش دار: این نوع کانالفلکسی بدون روکش پلاستیکی می باشد که باعث می شود از آن معمولا در مکان های داخلی استفاده شود.

سایز کانال فلکسیبل
کانالفلکسی بر اساس سطح مقطع آن در اندازه های مختلفی وجود دارد که هر کدام می تواند تعداد معینی کابل را در خود جای بدهد . کانالفلکسیبل بر اساس اندازه های مختلف استاندارد سازی می شوند که مهمترین اندازه های آن  شامل ، کانال فلکسیبل نمره 4,5,6,7,8,10,12,14,16,18,20 و24 اینچ می باشد . کانالهای فلکسی معمولا در بسته های 6متری و 10متری در بازار وجود دارند و بر اساس نیاز می توان مقدار کانالفلکسیبل مورد نیاز را انتخاب نمود .

و ارسال ذاخلي رايگان به باربري كل ايران ( فقط هزينه داخلي انبار تهران تا باربري )

( اصفهان , مشهد , قم , شيراز , كرمان , يزد , اهواز , بندرعباس , كيش , قشم , كاشان , كردستان, تبريز , و سراسر ايران )

آدرس : تهران , شهريار ميدان جهاد

مهندس شعباني

09100900610

در بیشتر مواقع از کانال‌های فلکسیبل به‌دلیل داشتن قابلیت بالای اجرا، نسبت به زمان‌هایی که اصلا نمیشه کانال فلزی گرد و یا چهار گوش و یا کانال پلی‌اورتان اجرا کرد، می‌توان استفاده کرد. که این باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان اجرا می‌شود. ولی می‌توان با یک نصب و اجرا اشتباه، به کلی اثر منفی روی سیستم ایجاد کرد. که باعث ایجاد افت فشار زیاد و نویزهای مزاحم می‌شود.

در بیشتر پروژه‌ها، کانال‌های تهویه مطبوع توسط طراح به‌صورتی طراحی می‌شوند که بالاترین راندمان جریان هوا با حداقل افت فشار را داشته باشد. اما موقع اجرا این امر عادی هست که نقشه‌های طراحی شده در محل پروژه به صورت 100درصد قابل اجرا نباشد. و این پیمانکار کانال‌ساز هست که باید بهترین راه‌حل و نتیجه و جانمایی برای کانال‌کشی رو پیشنهاد بدهد و بعد از تایید اجرا نماید.

کانال‌های فلکسیبل می‌توانند با قابلیتی که دارند تعداد زانوها را کاهش دهد و سرعت اجرا را بالا برد. کانال‌های فلکسیبل را به‌راحتی می‌توان به کانال‌های چهارگوش و کانال‌های اسپیرال نصب کرد. اما در صورت رعایت نکردن قوانین زیر می‌تواند به کلی سیستم کانال‌کشی را زیر سوال ببرد.

در پایان اجرای یک سیستم کانال‌کشی همراه با فلکسیبل ضرورت دارد که در پایان‌کار یک بازرسی چشمی توسط مهندس ناظر انجام شود.

با رعایت قوانین زیر به بهترین نتایج برسید.

1-در تمامی محل  اتصال‌ها از چسب‌ها و مواد آب‌بندی استفاده کنید.

کلیه کانال‌های انتقال هوا باید با مواد نسوز هوابندی شوند.کانال‌های فلکسیبل باید برای نصب از طوقه‌های فلزی استفاده کرد و به‌خوبی با بست بسته شوند و در نهایت با نوار چسب آلومینیومی محل اتصال و درز پوشانده شود. هدف انتقال هوای به محل موردنظر می‌باشد بدون نشت هوا.

2-از کانال‌های فلکسیبل فقط در موارد ضروری استفاده کنید

در سیستم‌های کانال‌کشی، اصطکاک هوا با بدنه‌ی کانال‌ها تاثیر منفی بسیار زیادی در جریان هوا می‌گذارد. برخلاف کانال‌های چهارگوش و کانالی‌های اسپیرال، کانال‌های فلکسیبل را می‌تواند به‌راحتی در طول‌های مختلف کشید و اجرا کرد. اما در نظر داشته باشید که در طول‌های زیاد کانال‌های فلکسیبل باعث افت بیشتر هوا می‌شود و چون کانال‌های فلکسیبل به خودی خود دارای سطح داخلی موج‌دار هستند می‌تواند به‌راحتی باعث اصطکاک بیشتر هوا شود. که روی جریان هوای خروجی تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

برای داشتن بهترین جریان هوا باید تا حدامکان کوتاه‌ترین و مستقیم‌ترین مسیر را انتخاب کنید. بنابراین از خم‌های تیز بپرهیزید و تا جایی که امکان دارد کانال‌های فلکسیبل را بکشید که سطح داخلی صافی به وجود بیاید.

sepeh-tahvieh.com


3-از تابیده‌گی و پیچ خوردن کانال‌های فلکسیبل پرهیز کنید.

جریان هوا در کانال‌های فلکسیبلی که پیچ‌های تیز و تابیدگی دارند به سختی انجام خواهد شد. و باعث کاهش شدید جریان هوا و گاهی اوقات ایجاد نویزهای مزاحم خواهد شد که این‌ها هیچ‌کدام آسایش مشتری را به همراه نخواهد داشت.

در خیلی از پروژه‌ها مشاهده شده که در اثر خم شدگی کانال‌های فلکسیبل، جریان هوا مسدود شده است. لذا حتما نیاز هست قبل از پوشاندن کانال‌ها و دیگر تاسیسات توسط سقف کاذب، کانال‌های فلکسیبل اجرا شده از نظر نشتی، تابیدگی و.... توسط ناظر بررسی شود.

sepeh-tahvieh.com


4-نصب کانال‌ها توسط ساپورت‌های مناسب و قابل اطمینان

در زمان عبور جریان هوا از داخل کانال‌های فلکسیبل، امکان حرکت کانال‌های فلکسیبل روی سقف و یا به اصطلاح شلاق زدن روی سقف را می‌تواند داشته باشد. کانال‌هایی که در سقف نصب می‌شوند حتما باید با ساپورت‌های مناسب و باکیفیت به سقف متصل گردند. که به‌راحتی می‌توانید از تسمه‌های نوار برش شده‌ی فلزی جهت ساپورت استفاده کنید. هیچ‌گاه از سیم مفتولی برای ساپورت استفاده نکنید زیرا احتمال پارگی وجود دارد. 

راهنمای اجرای ساپورت برای کانال‌های فلکسیبل

-فاصله‌ی ساپورت‌ها هیچ‌گاه بیش از 4فوت یا 120سانتی‌متر نباشد.

-تسمه‌های مورداستفاده به‌عنوان ساپورت کمتر 5سانت نباشد.

-به‌هیچ عنوان از سیم مفتولی به‌عنوان ساپورت استفاده نکنید.

-در قسمتی‌هایی که طول کانال‌کشی به همراه پیچ‌و‌خم‌های زیاد هست، از ساپورت‌های بیشتری استفاده کنید و قبل و بعد از خم‌ها حتما از ساپورت استفاده کنید.

-اجازه ندهید خیز و شک دادن کانال‌های در بین ساپورت‌ها بیشتر از 5سانت باشد.

-ساپورت‌ها نباید به‌قدری محکم دور کانال‌ها بسته شوند که مانع عبور جریان هوا در کانال‌ها شوند.

-ساپورت‌ها نباید حتی عایق خارجی کانال‌ها را فشرده کند.

sepeh-tahvieh.com

 sepeh-tahvieh.com

ويژگي هاي يك كانال فلكسيبل/فلكسي بل

امروزه در بازار با توجه به نياز و رقابت , توليد كننده هاي زيادي اقدام به توليد به كانال فلكسيبل با برندهاي مختلف نموده اند.ولي متاسفانه افراد سودجو هميشه در صنعت وجود داشته اند تا با كيفيت پايين تر و قيمت به مراتب پايين تر بتوانند سود هاي كلاني به جيب بزنند.لذا شما با توجه به مطالب زير و آگاهي از مواردي كه مي تواند روي كيفيت تاثير گذار باشد اشنا مي شويد و مي توانيد انتخاب مناسب تري براي خريد كانال هاي فلكسيبل داشته باشيد

در ادامه اين مقاله روش هاي توليد كانال هاي فلكسيبل بي كيفيت آشنا خواهيد شد و فرق بين يك محصول با كيفيت و بي كيفيت را كامل خواهيد آموخت.

كانال هاي فلكسيبل همانظور كه اطلاع داريد از فويل هاي آلومينيوم لمينت شده توليد مي گردند.كه قيمت فويل آلومينيوم به مراتب خيلي بالاتر از فلزات آهني هست.متاسفانه بسيار مشاهده شده كه برخي از توليد كنندگان از نايلون رنگ آلومينيوم به جاي فويل آلومينيوم استفاده مي كنند.كه تفاوت قيمتي بسيار زيادي در حد 80درصد ارزان تر از فويل آلومينيوم دارند.كه بعد از مدتي با عبور جريان هوا اين نايلون هاي رنگ شده خرد شده و از داخل كانال و دريچه به محيط مسكوني يا اداري در صورت استفاده از داكت اسپيلت و يا فن كويل مي ريزد.كه اين امر مي تواند به شدت نشتي سيستم كانال كشي را افزايش بدهد.براي تشخيص يك كانال فلكسيبل با فويل آلومينيوم و نايلون رنگ آلومينيوم شده مي توانيد با لمس بدنه داخلي و مقداري حرارت دادن كاملا متوجه تفاوت ها شويد.

نوع عايق و ضخامت عايق و دانسيته و فشردگي عايق عامل تاثير گذار ديگري در قيمت كانال هاي فلكسيبل مي باشد.

آيا كانال هاي فلكسيبل يه همان لوله فلكسيبل باعث كاهش جريان هوا مي شوند؟

همانطور كه از نام اين كانال هاي مشخص هست كانال هاي فلكسيبل داراي انعطاف پذيري بالايي هستند . و اغلب به دليل اين انعطاف پذيري در اثر عبور جريان هوا مي توانند حركت كنند و روي سقف كاذب به صورت شلاق زدن به سقف ضربه بزنند. كه اين مشكل حادي هست كه مي توان با ساپورت گيري مناسب برطرف نمود.ولي يكي از مشكلات انعطاف پذيري كانال هاي فلكسيبل اين است كه مي تواند در اثر عبور از موانع سقف و يا ديوار هاي لوله هاي فلكسيبل خم شود و يا به اصطلاح لوله دهانه اش كيپ شود.كه اين امر منجر به كاهش حجم جريان هوا مي شود.كه براي سيستم هاي تهويه بسيار مشكل بزرگي است.

ميزان حجم هواي عبوري از كانال هاي فلكسيبل چقدر هست؟

سايز كانال هاي فلكسيبل تاثير بسيار مستقيمي در حجم عبور جريان هوا دارند.البته به دليل سطح داخلي كانال هاي فلكسيبل كه به صورت پله پله مي باشد هواي عبوري بيشتر دچار اغتشاش مي گردد.كه در نهايت باعث افت فشار در سيستم كانال كشي مي گردد.لذا برخي پيمانكار براساس محاسبات بدست آمده سايز كانال هاي فلكسيبل را يه سايز بالاتر تعيين مي كنند تا با افت فشار كنتري مواجه شوند.

به عنوان مثال كانال هاي 6اينچ معادل 150 cfm

كانال هاي 8اينچ معادل 200 cfm

كانال هاي 10اينچ معادل 250 cfm

كانال هاي 12اينچ معادل 280 cfm هوا مي توانند عبور دهند.

معايب كانال كشي كانال هاي فلكسيبل/كانال فلكسي بل هوا

کانال های فلكسيبل يا همان انعطاف پذیر می توانند جریان هوا را بیشتر از کانال های فلزی محدود کنند. جریان هوای بیشتر به معنای بهره وری بهتر سیستم HVAC است، اما کانال های انعطاف پذیر بیشتر در معرض تداخل ناشی از فشرده سازی، گیرکردن، و پیچ خوردگی هستند.و همين عوامل باعث كاهش جريان هوا مي شوند.اگر كانال هاي فلكسيبل به درستي اجرا نگردند به راحتي مي تواند يك عامل مشكل زا در سيستم هاي تهويه مطبوع محسوب شوند.و باعث خسارات سنگين براي دستگاه هاي تهويه مي گردند.

طول عمر كانال هاي فلكسيبل چقدر هست؟

طول عمر و دوام كانال هاي فلكسيبل 10تا 25 سال مي باشد.ولي اكثر توليد كننده هاي مطرح و با كيفيت كانال هاي فلكسيبل در ايران طول عمر مفيد براي كانال فلكسيبل را 10 سال ضمانت مي كنند.

براي نصب كانال فلكسيبل نياز به ساپورت يا آويز سقفي مي باشد؟

كانال هاي فلكسيبل همان طور كه از نامش پيداست داراي هيچگونه صلبيت نيست.و براي نصب كردن حتما بايد از ساپورت هاي سقفي به صورت ورق هاي فلزي با عرض پهن استفاده نمود.به هيچ عنوان از سيم مفتول يا سيم اسكوپ استفاده نگردد كه در دارز مدت بايد پاره گي از اين محل ساپورت ها مي گردد.فاصله نصب ساپورت براي كانال هاي فلكسيبل بايد به گونه اي باشد كه داراي حداقل افتادگي يا به اصطلاح شكم دادن باشد.هر چقدر ميزان ساپورت گيري به صورت صحيح انجام گردد ميزان شلاق زدن كانال فلكسيبل روي سقف كاذب و ميزان افت فشار در سيستم كانال كشي را كاهش خواهد داد.

راهنماي اندازه گيري و انتخاب سايز كانال هاي فلكسيبل و لوله هاي فلكسيبل

براي انتخاب سايز كانال يا لوله هاي فلكسيبل مي توان از چارت زير بر حسب ميزان حجم هوا انتخاب سايز نمود.ميزان حجم هوا را قبلا توسط نرم افزارهاي محاسباتي بدست آورده ايد.لازم به ذكر است كه اين چارت از شركتashrae  كپي برداري شده است.

قطر داخلي كانال فلكسيبل برحسب cmميزان حجم هواي عبوري از كانال فلكسيبل
Ø15
100 cfm
Ø20
200 cfm
Ø25
360 cfm
Ø30
580 cfm
Ø35
820 cfm
Ø40
105 cfm
Ø45
1350 cfm
Ø50
1650 cfm
Ø55
2000 cfm


انواع مختلف کانال فلکسیبل و لوله فلكسيبل چیست؟

در اين قسمت قصد داريم كه به صورت اجمالي در مورد انواع كختلف كانال و لوله هاي فلكسيبل توضيح مختصري بدهيم.

یک کانال فلكسيبل يا لوله فلكسيبل يه به اصطلاح علمي انعطاف پذیر نوع خاصی از کانال يا لوله براي انتقال هوا است که در یک سیستم HVAC يا دستگاه هاي تهويه مطبوع سرمايش گرمايش عمومی استفاده می شود. یکی از مزایای کانال فلكسيبل(انعطاف پذیر) این است که می توان آن را در مکان های تنگ و غير قابل عبور براي كانال انتقال هوا از جنس گالوانيزه چهارگوش و يا گرد نصب کرد.که کانال های استاندارد چهارگوش و گرد فلزي در آن جا نمی شوند. همچنین می توان از آن به راحتي برای خم شدن و تغير مسير در اطراف قسمت های دایره ای یا بیضی شکل یک سازه ساختمان استفاده کرد. این می تواند به ایجاد یک مکان بهینه برای سیستم کانال كشي سيستم هوا کمک شاياني کند و مصرف انرژی را کارآمدتر کند و در عین حال کیفیت هوا را در خانه یا ساختمان براي ما تضمین کند.

كانال هاي فلكسيبل/لوله فلكسيبل (انعطاف پذیر) می تواند از انواع مختلفی از مواد ساخته شود. برخی از آنها با آلومینیوم لمینیت شده اند که یک ماده با کیفیت استاندارد در نظر گرفته می شود. سیم فولادی فنری مارپيچ نیز اغلب به عنوان متريال اصلي براي اين نوع كانال ها استفاده می شود و به طور کلی محصول را انعطاف پذیر و بادوام تر می کند و از له شدگي و جمع شدگي كانال در طول مسير كانال كشي جلوگيري مي كند. گاهی اوقات، عايق هاي پلی اتیلن برای کمک به حفظ انرژی، به دور كانال فلكسيبل كشيده مي شوند و سپس با يك پوشش پي وي سي يا آلومينيوم به عنوان لايه سوم و نهايي روي عايق و لوله داخلي قرار مي گيرد. بسیاری از کانال های انعطاف پذیر(فلكسيبل) به هیچ ابزار خاصي برای برش دادننیاز ندارند،كه با يك تيغ يا همان كاتر برش برش لوله  و يك سيم چين جهت قطع سيم فنري مارپيچ ميتوان يك سيستم كانال كشي فلكسيبل  را به راحتي انجام داد.که به طور كلي می تواند نصب را براي پيمانكاران تهويه و كانال كشي بسيار ساده کند.

طول عمر یک كانال فلكسيبلمی تواند متفاوت باشد. بیشتر محصولات به گونه ای طراحی شده اند که حداقل 10 سال داوم آورند. كه مي تواند این گزینه خوبی باشد، زیرا به این معنی است که کانال ها نیازی به تعویض ندارند.و مي توان با خيال راحت براي سيستم هاي كانال كشي هوا دلكت اسپيلت و فن كويل استفاده نمود.

اکثر کانال ها برای رعایت استانداردهای ایمنی ساختمان مانند مقررات کیفیت هوا ساخته می شوند. سایر محصولات تاکید دارند که سازگار با محیط زیست هستند. بسیاری از تولید کنندگان كه کانال های فلكسيبل تولید می کنند از موادي استفاده مي كنند كه هنگام آتش سوزي می سوزند اما در آتش سوزی دود خطرناکی منتشر نمی کنند. انواع دیگر محصولات برای مقاوم بودن در برابر آتش آزمایش شده اند.

برخی از كانال فلكسيبل ممکن است در اثر اشعه ماوراء بنفش آسیب ببینند. اگر خیلی نزدیک به سیستم های روشنایی قرار گیرند، می توانند شکننده شوند یا حتی بعد از مدتي پودر شوند. معمولاً یک سازنده به وضوح روی بسته بندی محصول بیان می کند که آیا كانال هاي فلكسيبل در معرض آسیب اشعه UV است یا خیر.به همين خاطر پيشنهاد مي شود كه ابتدا از شركت هاي معتبر كانال هاي فلكسيبل تهيه شوند.و حتما از كانال هاي فلكسيبل حداقل 2جداره يا 2لايه استفاده گردد.

یک کانال فلكسيبل می تواند عایق یا بدون عایق باشد. این یک تفاوت مهم است، زیرا محصولات عایق بندی شده می توانند به حفظ انرژی و در عین حال کمک به حفظ هوای پاک کمک کنند. برخی از کانال هاي فلكسيبل با موادی مانند فایبرگلاس،پلي استر,پشم شيشه,عايق الاستومري و پلي اتيلن عایق حرارتی توليد مي شوند. محصولاتی که از عایق فایبر گلاس استفاده می کنند، 100% بدون فرمالدئید نیستند، زیرا تمام این عایق ها حاوی مقداری فرمالدئید هستند.كه اصلا براي ساختمان قابل استفاده نمي باشد و هيچ گونه پيشنهادي براي استفاده از اين نوع كانال ها نداريم.

بسیاری از کانال های فلكسيبل با مواد ضد باکتری يا همان آنتي باكتريا عایق بندی شده اند. این می تواند به جلوگیری از رشد باکتری ها و سایر قارچ ها در داخل كانال هاي فلكسيبل کمک بزرگي کند.که رشد اين  باكتريي در سيستم كانال كشي می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. همچنین تفاوت هایی در نحوه بسته بندی کانال های انعطاف پذیر برای ارسال به کاربران وجود دارد. اکثر محصولات در اندازه استاندارد 10 متر عرضه می شوند. آنها همچنین ممکن است در کارتن یا کیسه پلاستيكي بسته بندی شوند. این می تواند در مواردی که کانال های فلكسيبل نیاز به حمل و نقل دارند و نگرانی در مورد کمبود فضا وجود دارد، مهم باشد.