در مقاله قصد داریم راه‌حل‌های واقعی کاهش قیمت اجرا و ساخت سیستم‌های کانال‌کشی با کانال و لوله‌های اسپیرال را با شما بررسی کنیم.

در یک سیستم‌ کانال‌کشی ورق مصرفی-فلنج‌ها-ساپورت‌های سقفی و دیواری -زمان ساخت و اجرا از آیتم‌های اصلی هستند که در برآورد قیمت و هزینه کانال‌کشی باید در نظر گرفته شود.

-کاهش ورق مصرفی

شما در نظر بگیرید یه سیستم کانال‌کشی چهارگوش به ابعاد 50*50 سانتی‌متر یا همان 20*20 اینچ دارید.مقدار ورق مصرفی برای ساخت هر متر مربع به همراه اتصالات فرنگی پیچ کانال‌ها دقیقا معادل 2.1 متر مربع هست.

ولی اگر سیستم کانال‌کشی چهارگوش را به گرد و اسپیرال تبدیل کنیم، سطح مقطع هوادهی معادل کانال چهارگوش به ابعاد 50*50 سانتی‌متر به کانال گرد و اسپیرال قطر  55 سانتی‌متر می‌شود. که اگر محیط کانال گرد و یا اسپیرال به قطر 55 سانتی‌متر را بدست بیاوریم می‌شود 1.72سانتی‌متر.

که اگر مقدار ورق مصرفی برای کانال چهارگوش 50*50 که 2.1 متر مربع می‌شود را از مقدار ورق مصرفی کانال گرد و اسپیرال با قطر 55 سانتی‌متر کسر کنیم؛ برابر با 38 سانتی‌مترمربع در هر متر طول صرفه‌جویی مقدار متریال انجام می‌شود که اگر به درصد بخواهیم بیان کنیم دقیقا 18درصد مقدار ورق مصرفی ما کاهش پیدا خواهد کرد.

- فلنج‌ها

کانال‌های چهارگوش به صورت استاندارد بیش از طول 1.25متر جهت کاهش در ایجاد صدا در سطح کانال نباید ساخته شوند. بنابراین هر 1.25 متر شما یک فلنج خواهید داشت. در صورتی که کانال‌های گرد و اسپیرال در طول‌های آزاد تا حد معمول 4 متر ساخته شوند که میزان فلنج‌ها را می‌توان یک سوم کاهش داد.

-ساپورت‌ها

وقتی مقدار ورقی مصرفی و تعداد فلنج در سیستم کانال‌کشی گرد و اسپیرال کاهش پیدا می‌کند قاعدتا وزن در هر متر طول کاهش پیدا خواهد کرد. که در این‌صورت برخلاف کانال‌کشی چهارگوش نیاز به ساپورت‌گذاری با فواصل طولانی‌تری خواهد داشت. 

-زمان ساخت و اجرا

کانال‌های چهارگوش به دلیل ساخت به صورت سنتی هزینه‌های کارگری و زمان بالاتر ی دارند. ولی کانال‌های اسپیرال و گرد در صورت ساخت با تجهیزات پیشرفته زمان و هزینه‌های کارگری ساخت بسیار پایین‌تری خواهند داشت.