كانال اسپیرال يا كانال فلكسيبل

در این مقاله ما به مزایا و معایب کانال کشی كانال اسپيرال در مقابل كانال فلكسيبل خواهیم پرداخت. همانطور كخ آگاه هستيد از کانال ها برای ایجاد مسیری برای عبور هوا از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود. فاکتورهای مهمی وجود دارد که باید هنگام طراحی چیدمان یک سیستم کانال در نظر گرفت که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت.

بررسي افت فشار در کانال اسپیرال و فلکسیبل

اولین نکته ای که بر قدرت فن تأثیر می گذارد، اختلاف افت فشار بین کانال های اسپيرال و فلكسيبلاست. کانال اسپيرال سفت و سخت است و عمدتاً دارای یک سطح داخلی صاف است که برای جریان هوا بسيار خوب و مناسب است. ولي در کانال کشی فلكسيبل سطح داخلي كانال هاي فلكسيبل به اندازه كانال اسپيرال صاف نیست.که اين مورد منجر به مقاومت بیشتری در برابر جریان هوا و افزایش افت فشار ایجاد میشود.بنابراين بايد در نظر گرفته شود كه هنگام استفاده از کانال کشی فلكسيبل، فشار استاتیکی اضافی به فن سیستم اضافه می شود.كه موجب كاهش عملكرد فن در توليد جريان هوا مي شود.



به عنوان مثال، یک كانال اسپيرال به قطر 30 سانتي متر يا همان 12 اینچی با سرعت fpm800 (فوت در دقیقه )دارای افت فشار 0.15 اینچ در  100 فوت معادل حدود30 متر مي باشد است.ولي در صورتيكه در كانال فلكسيبل با همان قطر و  اندازه با همان سرعت افت فشار 0.30 اینچ در هر 100 فوت خواهد داشت که اين افت فشار دو برابر افت فشار در كانال هاي اسپيرال است.

سرعت عمل و سهولت نصب

کانال‌های فلکسیبل انعطاف‌پذیرتر و سبک‌تر هستند كه اين مزيت نصب آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند، مخصوصاً در مکان‌های تنگ یا صعب العبور امكان كانال كشي فلزي وجود ندارد. آنها را می توان به راحتی خم کرد و متناسب با مسيرهای مختلف خم و تنظیم کرد، که اين امر می تواند عمليات نصب را در طرح های پیچیده ساده کند. از آنجایی که كانال هاي اسپيرال صلب و بدون انعطاف هستند،در هنگام نصب كانال هاي اسپيرال ممکن است به مسیرهاي بدون مانع و فضای اضافی جهت نصب نياز داشته باشند.

فاصله طول ساپورت و آويزهاي سقفي

در کانال کشی به صورت فلكسيبل در تمامي مدل ها(كومبي,پلي استر,ifd,جنرال و....) به ساپورت و آویزهای بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال، یک کانال فلكسيبل 12 اینچی ممکن است به یک ساپورت( آویز) در هر 4 فوت يا 120 سانتي متر نیاز داشته باشد، در حالی که كانال اسپيرال می تواند حداكثر در هر 12 فوت معادل360 سانتي متر به یک ساپورت يا همان آویز نیاز داشته باشد. همچنین، کانال‌های فلكسيبل به میزان افتادگی و خم شدگي بین ساپورت ها معروف است.


استحكام و دوام لوله اسپیرال در مقابل کانال فلكسيبل

كانال هاي اسپيرال سفت و محکم هستند و شکل خود را حفظ می کنند که می تواند منجر به جریان بهتر هوا و به حداقل رساندن افت فشار شود. كانال هاي فلكسيبل بیشتر در معرض آسیب ناشی از اجسام تیز یا برخورد خشن هستند. آنها می توانند سوراخ يا پاره شوند و یا در طول مسير كانال كشي پیچ بخورند که منجر به کاهش راندمان جریان هوا می شود. کانال های فلكسيبل در مقایسه با کانال های اسپيرال صلب، به ویژه در محیط های تجاری یا پرتردد، طول عمر کمتری دارند.

قيمت خريد و هزينه هاي اجراي كانال اسپیرال در مقابل کانال فلكسيبل

 خرید و نصب کانال‌های فلكسيبل در مقایسه با کانال‌های اسپيرال صلب معمولاً هزینه کمتری دارند. کانال‌های انعطاف‌پذیر به صورت پیش‌ساخته با عایق پیچیده می‌شوند، در حالی که بیشتر كانال هاي اسپيرال پس از نصب، از جمله اتصالات، باید عایق شوند. كانال هاي فلكسيبل يا انعطاف پذیر با توانایی خم شدن برای دستیابی به زوایای مختلف می تواند از برخی اتصالات مثل زانوها جلوگیری کند، در حالی که كانال هاي اسپيرال سفت و سخت و غير قابل خم شدن مي باشد و بايد براي ايجاد خم حتما از به اتصالات زانويي ساخته شده از ورق فلزی استفاده نمود.



نتيجه گيري

با مطالعه مقاله فوق به اين نتيجه مي رسيم كه استفاده از هر كدام از كانال هاي اسپيرال و كانال هاي فلكسيبل در كاربردهاي خاص خود نيازمند مطالعه و بررسي و مشاوره با متخصصان در زمينه تهويه مي باشد.و بدون بررسي جوانب پروژه هرگز نمي توان بدون دليل كاربرد و مزاياي اين نوع محصولات رو رد يا تاييد كرد.بنابراين تيم مشاوره و ساخت و نصب سپهرتهويه در همه حال جهت مشاوره و ساخت و توليد و نصب كانال هاي اسپيرال و فلكسيبل با افتخار در خدمت شما كارفرمايان,مهندسين و همكاران گرامي باشد.جهت مشاوره و همكاري با شماره هاي زير تماس حاصل بفرماييد.باتشكر

09100900610

09100900620

02165274739

مهندس شعباني