به دليل عبور هواي سرد و گرم توليد شده از دستگاه هاي تهويه مطبوع از قبيل روفتاپ پكيج، داكت اسپيلت و فن كويل از كانال هاي اكسپوز اسپيرال، اتلاف انرژي و دمايي و احتمال ايجاد شبنم (تعريق) روي بدنه كانال ها هست.و به دليل جلوگيري از ايجاد قطرات آب توليد شده در اثر اختلاف دماي بيرون با داخل كانال ها،نیاز هست كه كليه كانال ها و اتصالات كانال هاي اسپيرالتوسط عايق با ضخامت و كيفيت مناسب،عایق کاری شوند.

دلایل عایق کاری کانال های اسپيرال هوای سرد و گرم اکسپوز:

  • جلوگیری از اتلاف انرژی: عایق کاری کانال های اسپيرال هوای سرد و گرم اکسپوز از اتلاف انرژی سرمایشی و گرمايشي جلوگیری می کند. این امر به نوبه خود منجر به کاهش هزینه های برق و افزایش راندمان سیستم تهویه مطبوع می شود.
  • کاهش اتلاف حرارت: عایق کاری کانال ها از اتلاف حرارت به محیط اطراف جلوگیری می کند و به حفظ دمای هوای سرد و گرم در داخل کانال ها کمک می کند. این امر می تواند منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های سرمایش/گرمايش شود.
  • جلوگیری از تعریق: عایق کاری کانال هاي اسپيرال از تعریق و چگالش رطوبت روی سطح خارجی کانال ها جلوگیری می کند. تعریق می تواند منجر به خوردگی کانال ها، رشد کپک و قارچ و ایجاد بوی نامطبوع شود.و به طور كلي عایق کاری کانال های اسپيرال گرد هوای سرد/گرم اکسپوز از تعریق روی سطح کانال جلوگیری می کند. تعریق و يا شبنم روي بدنه بيروني و داخلي كانال ها می تواند منجر به خوردگی کانال، رشد کپک و قارچ و مشکلات دیگر شود.
  • کاهش صدا: عایق کاری کانال های اسپيرال هوای گرم و سرد اکسپوز به کاهش صدا و ارتعاشات ناشی  در اثر جریان هوا کمک می کند.
  • ایجاد آسایش: عایق کاری کانال های هوای سرد و گرم اکسپوز به ایجاد آسایش بیشتر در محیط کمک می کند.و دقيقا همان ميزان گرما و سرمايي كه نياز هست، به مكان مورد نياز ما انتقال داده مي شود.
  • افزایش عمر مفید کانال ها: عایق کاری کانال ها می تواند از آنها در برابر خوردگی، فرسایش و سایر آسیب های محیطی محافظت کند و به افزایش عمر مفید آنها کمک کند.
  • افزایش راندمان سیستم تهویه مطبوع: عایق کاری کانال های هوای سرد/گرم اکسپوز به افزایش راندمان سیستم تهویه مطبوع کمک می کند. و اين امر مي تواند دستگاه تهويه هرچي سريع تر دما محيط مورد نظر را به دماي مورد نظر و آسايش برساند.

انواع عایق های مورد استفاده برای کانال های اسپيرال هوای سرد و گرم اکسپوز:

  • عایق های پشم شیشه: عایق های پشم شیشه رایج ترین نوع عایق برای کانال های هوای سرد و گرم اکسپوز هستند. این عایق ها ارزان، کارآمد و به آسانی در دسترس می باشند..ولي متاسفانه به دليل ايجاد مشكلاتي از قبيل نصب و آلودگي محيطي ترجيحا از اين نوع عايق ها استفاده نگردد خيلي بهتر است.
  • عایق های فوم الاستومری: عایق های فوم الاستومری انعطاف پذیر و مقاوم در برابر رطوبت هستند. این عایق ها برای کانال های هوای سرد و گرم که در معرض رطوبت هستند مناسب هستند.و اين عايق ها در ضخانت هاي 6 ميليمتر تا25 ميليمتر در مدل هاي پشت چسب دار و فويل دار بازار موجود هستند.
  • عایق های پشم سنگ: عایق های پشم سنگ نسوز و مقاوم در برابر صدا هستند. این عایق ها برای کانال های هوای سرد و گرم که در معرض دمای بالا یا صدا هستند مناسب هستند.

نکاتی در مورد عایق کاری کانال های هوای سرد/گرم اسپيرال اکسپوز:

  • ضخامت عایق: ضخامت عايق ها باید متناسب با دمای هوای داخل کانال و شرایط محیطی و رطوبت محیط باشد. ضخامت عایق بیشتر برای دمای سردتر و رطوبت بیشتر مناسب است.
  • نصب عايق: عایق باید به طور کامل و بدون هیچ گونه درز و شکافی نصب شود.و همچنين عایق باید به طور صحیح و کامل روی کانال ها نصب شود تا از اتلاف حرارت، تعریق و صدا جلوگیری شود.
  • از عایق های با کیفیت بالا و مناسب با نوع کانال استفاده کنید.

با عایق کاری مناسب کانال های هوای سرد اکسپوز می توانید از مزایای متعددی مانند صرفه جویی در انرژی، جلوگیری از تعریق، کاهش صدا و ایجاد آسایش بهره مند شوید.